Nu veckorna håller alla elever på att programmera robotarna de har byggt – vilket ger överraskningar både högt och lågt. Lärdom: Robotar är känsliga varelser. En lampa har slutat att fungera på en robot, ett hjul har gått av på en annan och en tredje ligger bara och skakar. Så i veckan fick de elever som hade sjuka partners sitta vid ”skruvverkstaden” och försöka felsöka de mesta basala problemen hos vissa robotar – så nu är vissa delar diagnostiserade – bra jobbat!
I veckan, imorgon t.o.m, påbörjar vi bygga konstruktioner till robotarnas basgrund med Strawbees. Detta är konstruktionskit som består av sugrör och moduler som man sätter ihop sugrör med – för att uppnå enormt starka och flexibla konstruktioner. Företaget Strawbees har varit supersnälla och skänkt skolan ett skolkit, vilket innebär att vi har bra med material för att bygga stora konstruktioner på robotarna. :). Något som jag granskar är även elevernas skisser på hur de ska konstruera vidare på roboten – med målet att vem som helst ska kunna följa denna skiss för att bygga konstruktionen själv. Mer bilder kommer inom kort!
En rolig lärdom: När eleverna programmerar så att robotarna kör gladiatormusik när den kör framåt, och renässansmusik när den kör bakåt. Väldigt cheesy och väldigt skoj. ^^