Linda Mannila

Linda Mannila

Jag brukar beskriva mig som stolt geek och teknikentusiast, som brinner för utbildnings-, inklusions- och jämlikhetsfrågor i det digitaliserade samhället. Jag arbetar som forskare, utbildare och konsult inom frågor kring digital kompetens, programmering och datalogiskt tänkande i skolan. Min drivkraft är det faktum att teknik i och med digitaliseringens framfart blivit en del av allas liv och jag vill arbeta för att alla ska ha liknande möjligheter att bli aktiva deltagare i det allt mer digitaliserade samhället, oberoende av ålder, genus och etnicitet. Jag har sedan tidigt 2000-tal arbetat i nära kontakt med skolor i Finland kring frågor gällande undervisning i datavetenskap och digital kompente både i form av utvecklingsprojekt, strategiskt arbete och lärarfortbildning. Jag har därmed lång erfarenhet av utbildning, forskning och projektledning på uppdrag av kommuner, statliga och privata organisationer samt universitet. Jag har under de senaste åren haft expertuppdrag relaterat till läroplansarbetet både vid Utbildningsstyrelsen i Finland och Skolverket i Sverige, och jag är medlem i Stockholms stads programmeringskommission. Jag är också författare, och min första bok, som handlar om att undervisa programmering i skolan, riktad till verksamma lärare, lärarstudenter och andra intresserade, ges ut av Studentlitteratur hösten 2017.
Därutöver driver jag den ideella föreningen Make It Finland med fokus på digital kompetens för alla, oberoende av ålder, etnicitet och socioekonomisk klass.
 
När Nina under våren 2015 tog kontakt gällande ett samarbete kring programmering i Gripsholmsskolan var det ett lätt beslut – att få arbeta med det jag brinner för i en sådan spännande miljö är verkligen något jag uppskattar. Jag är dessutom hemma från finländska Österbotten och att besöka Gripsholmsskolan är nästan som att komma hem – jag hade nog till och med kunnat tala min barndomsdialekt och ändå bli förstådd. Jag ser mitt uppdrag i Gripsholmsskolan som en kombination av fortbildnings- och strategiarbete, där vi bland annat tillsammans med lärarna funderar på hur de kan ta in programmering i sin undervisning på ett sätt som passar just dem. Min förhoppning är att kunna stöda både ledningen och lärarna i att bygga en likvärdig skola även då det kommer till digital kompetens.