Profilering

Profilering

Tyngdpunktsområden

Gripsholmsskolan utgår från den Svenska Läroplanen Lgr 2011

Finländska influenser

  • Balans mellan kärlek och gränser
  • Envetet arbetssätt – finsk sisu (= uthållighet, att inte ge upp)
  • Tydligt ledarskap i klassen – mentor John Steinberg 
  • Yrkesstolthet hos lärarkåren – ambition och energi
  • Högkvalitativ lärarutbildning
  • Professionell fortbildning och möjlighet till ökad lärarkompetens
  • Kontinuerlig och noggrann uppföljning och utvärdering av skolarbetet
  • Betoning på det svenska språket och främmande språk
  • Betoning på färdighetsämnen – kreativt skapande
  • Tidig kartläggning och förebyggande stödåtgärder
  • Specialundervisning ett viktigt stöd för eleverna
  • Lärarens frihet under ansvar – inspektionen sitter i läraren själv

Hälsoprofil

  • Lek, idrott och rörelse varje dag
  • Medveten motorisk träning
  • Sund självkänsla
  • Empatisk förmåga
  • Övningar i emotionell kompetens – EQ
  • Mobbningsförebyggande åtgärder – Trivsam skola
  • Kreativt skapande – ökad självkänsla
  • Utomhuspedagogik och friluftsliv
  • Expeditioner med utmanande idrottsaktiviteter
  • Personlig och välfungerande studieteknik
  • Hälsosam kost avnjuts i trevlig och lugn atmosfär
  • Sunda levnadsvanor

En-till-en

  • En dator till varje elev i åk 2–9, tillgång till datorer från f-klass
  • Samverkan mellan pedagogik och teknik – mål och mening med varje lektion
  • Att skriva sig till läsning – mentor Arne Trageton
  • E-läromedel och digital kompetens
  • Sund ergonomi och korrekt fingersättning
  • Datoretik med skolans IT-policy
  • Datorn som hjälpmedel vid skrivning av berättelser och faktatexter
  • Datorn som hjälpmedel vid befästande av färdigheter
  • Eleverna skriver egna böcker
  • Datorn som arbetsredskap för fotoredigering och filminspelning
  • Presentationsteknik med datorns hjälp

Heartware

  • Jag vill, vågar och kan. Mental träning – mentor Renata Clumska
  • Positiv inställning och attityd
  • Motivation och passion – den inre drivkraften
  • Träning ger resultat – övning och repetition
  • Målbilder – vad är mitt mål och hur når jag dit?
  • Ärlighet – mot mig själv och mina medmänniskor
  • Se möjligheter och göra det roligt
  • Våga visa mod och hantera rädslor
  • Sprida glädje och positiv energi
  • Visa tacksamhet, uppskattning och civilkurage
  • Träna uthållighet och förmåga att hantera motgångar
  • Ge arbetsro och harmoni