Efter robotarna

18 maj, 2016

Robotstriderna ägde rum! Och jag glömde uppdatera!

Here comes: Det var hur roligt som helst. Högstadieelevernas robotstrider ägde rum i gymnastiksalen på kvällen, och årskurs 5’s strider ägde rum i klassrummet. Det verkade väldigt uppskattat! Fantastiska konstruktioner avlöste varandra tack vare Strawbees konstruktionskit. Vi hade även en DJ som spelade musik under striderna för att höja stämningen (oftast musik från Undertale – kolla upp det spelet, det är fantastiskt roligt).

Vad har hänt efteråt? Massor.

Just nu:
Årskurs 5 arbetar med magnetism, och gör konstruktioner. De snickrar ihop små katapulter, där vi använder magneterna för att skjuta upp något i luften. Faktum är att det är neodymmagneter – vilket är världens starkaste, så man kan klämma sig om man inte ser upp! Men allt sker under noga bevakning. 🙂

Årskurs 6 har gått ifrån Scratch för att påbörja scripting i Gamemaker, vilket går jättebra. Kodning är knepigt, och mycket handlar om att klura ut hur man ska lösa det, att försöka.

Årskurs 7 & 8 arbetar med Gamemaker och kommer inom en vecka ha prov i rörelsekoder, variabler och frågeställningar, där klassen skall koda under provtimmen, och skicka in programmet. Väldigt nervöst märker jag. Troligen eftersom ingen av eleverna har faktiskt fått koda något under en provtimme utan har tidigare skrivit prov på papper. Blir spännande!

Elevens val åk 7 & 8: Vi fortsätter att fördjupa oss i olika delar som är bra att kunna. Flera grupper arbetar tillsammans för att jobba med gigantiska spelprojekt, där rollerna är utsatta: t.ex, en elev är projektledare, en är huvudprogrammerare, en är grafiker, en är ljudsättare, en är betatestare m.m, med målet att släppa ett spel på Steam Greenlight. Tillsammans lär eleverna sig projektledningsmetoder som är användbara i spelbranschen (Scrum heter metoden de lär sig). Metoden är bra för man ser hur hela arbetet går framåt.

Tjo!