Det har varit en tid med mycket arbete och tid, och tyvärr har bloggen fått något inlägg mindre. Ska bli bättring på detta. 🙂
Vi har börjat samarbeta med en spelutvecklingsskola från South Dakota, USA, som lånar oss deras Oculus Rift-utrustning. Detta är virtual-reality-glasögon som ännu inte lanserats, men vi har fått äran att få köra en prototyp. Eleverna har fått ta på sig glasögonen, och testat ett demo som simulerar en berg-och-dalbana. Har varit uppskattat bland eleverna!
På spelprogrammeringen/elevens val har vi arbetat med att göra våra egna brädspel. Detta för att förstå lite grundläggande balanser kring vad som gör ett spel roligt, och för att eleverna skulle förstå vilka särskilda element som kunde göra spelen bättre. Ett intressant experiment som förhoppningsvis ska vara en del av startkursen i elevens val i framtiden också. Att förstå design kring ett program/spel är viktigt, när vi ska tillverka programvara som skall användas.
I skrivande stund installerar vi just nu Windows-licenser på 90 datorer, vilket är ett projekt i sig (tar sin lilla tid). Vi gör detta för att kunna köra senaste versionen av Gamemaker:Studio på datorerna – ett ypperligt program där eleverna till en början lär sig ”drag-o-släpp”-programmering, för att sedan konvertera vad de producerat, till kod. Tack till William, Gustav, Wilma, Erik, Charlie och Gretha som hjälpte till i onsdagseftermiddag med installationerna!
Övriga saker som hänt på lektionerna är att vi lär oss att tänka i sekvenser, för att funktioner skall fungera. Ett slags logiskt tänk. Vi övar även på koordinatsystem för att förstå skärmens alla riktningar (A och O vid kodning senare).