Första lektionen klar!

22 aug, 2015

Igår var första lektionen som tekniklärare på Gripsholmskolan! Spännande!

Jag introducerades till årskurs 7-eleverna som hade valt programmering som elevens val. Vi började med att ta det lite lugnt och diskuterade favorit-spel bland eleverna 45 minuter (samt repetera namn, herrejistanes, det blir 130 elever att lära sig namnen på, men det ska nog gå bra. :)). Call of Duty, League of Legends och Counter Strike:GO var återkommande bland denna klassens favoritspel. Det blir snart en bra öppning för framtida diskussion om åldersgränser (Call of Duty), hur man för sig/kommunicerar i spel (League of Legends och Counter Strike:GO).

Sedan gick vi raskt in på att installera programmet GameMaker på allas datorer. Och den planering som utgick från att ”installera program och leka runt” ändrades snabbt. Eleverna kom snabbt in på hur man skapade sprites (grafik), objekt (där programmeringen sker) samt rum (där objekt och grafik samspelar) resterande lektionen. Vid lektionens slut hade eleverna lärt sig hur man får ett objekt att röra på sig åt ett håll. Sedan struntade vi att spara filerna, utan ska repetera allt igen nästa vecka så att alla förstår programmets uppbyggnad.

Som läxa till nästa vecka får eleverna titta upp Angry Birds, på internet, eller genom att spela det, och notera ner beståndsdelarna. Vad är sprites, objekt och rum?

 

jw13hq6ftffef8jgtnuk