World’s Children’s Prize – det är igång nu!

9 mar, 2018

Hej!

Vi har haft en bra vecka hos hjortarna. Vi har inlett arbetet med World’s Children’s Prize, världsorganisationen som arbetar med utsatta barn och som årligen nominerar kandidater och ger pris till de som gjort störst insats för dessa barn. Eleverna får själva äran att vara med och rösta på vilken av de tre kandidaterna de anser ska få ta emot priset. Den här veckan har vi börjat bekanta oss med de nominerade kandidaterna. Organisationen består även av en barnjury, ett 15 tal barn från lika många länder i världen som själva representerar olika typer av utsatthet. Barnen är ambassadörer och vill hjälpa alla barn som råkat ut för liknande upplevelser. Sedan organisationen startade har över 40 miljoner barn fått lära sig om hur det är att växa upp i fattigdom, med äktenskapstvång, som barnsoldater, utsatta för olika typer av övergrepp osv. Listan kan göras lång. Det känns bra att få ta del av dessa berättelser, att få vidga sina vyer och att få vara med och värdesätta det uppbyggande arbetet med dessa barn. Det helt otroliga i det hela är att allting startade i Mariefred. Det innebär att jurybarnen kommer att besöka vår skola och jag hoppas att eleverna kommer att se upp till dem som kändisar efter att ha tagit del av deras gripande, men också befriande berättelser. Jag ser fram emot att få jobba vidare med detta viktiga tema.

Veckan avslutades för övrigt med en helt fantastisk musikföreställning av en kvintett med violiner och cello. För en stund befann man sig någon helt annanstans, helt uppslukad av deras musik. Vi får skatta oss lyckliga som får så fina föreställningar till oss, det håller en ruskigt hög nivå.

Trevlig helg!

Mvh Staffan