Vinterexpeditionen 2018

16 feb, 2018

Hej!

Årets vinterexpedition är fullbordad! Innan expeditionen fick eleverna i uppgift att fundera, skriva och berätta om hur de skulle ta sig an den stora utmaningen. Eleverna berättade om hur de skulle tänka när det blir tungt, hur de kunde peppa varandra när kompisarna börjar få det tungt osv. Det har visat sig att det ger stor effekt att gå igenom expeditionsupplägget med eleverna innan expeditionen och att de får tänka igenom eventuella svårigheter och utmaningar. Efter expeditionen fick de utvärdera utmaningarna och berätta hur väl expeditionens krav stämde överens med vad de skrev innan expeditionen. Och själva expeditionen då? Ja den gick ju strålande förstås! Jag hörde inte en endaste elev klaga på något och alla kämpade och visste precis hur de skulle tänka för att klara av expeditionen på bästa sätt, eventuellt lite naggade i kanten vid läggdags 🙂 Jag är riktigt stolt över mina hjortar och det bådar mycket gott inför följande stora äventyr i nästa år, Stafettkarnevalen. Där sätts både den mentala inställningen och den fysiska kraften prov, men det kommer att gå hur bra som helst!

I slöjden har eleverna gjort klart sin pennhållare och arbetar just nu med en träskål. Utmaningen har plötsligt blivit större med att kunna tolka ritningar, såga i tjockare och tyngre trämaterial och att använda nya verktyg som kräver precision och styrka. Eleverna jobbar på och tycker det är kul!

Trevligt sportlov!

Mvh Staffan