Den här veckan har det var barnboksvecka, vilket vi uppmärksammade på torsdag då det även var nationella läsdagen. Vi bekantade oss med två läsfixare som ska hjälpa oss med läsning och läsförståelse. Den första fixaren vi använde oss av för att läsa en berättelse var spågumman.
Spågumman tar hjälp av bland annat rubrik och bilder för att försöka klura ut vad som ska hända i berättelsen. Vi läste en saga om Jonathan, Rut, Pär och Loke och stannade med jämna mellanrum i texten för att gissa oss vad som kommer att hända längre fram. Eleverna fick sedan fundera ut själva hur de tror sagan kommer att sluta.
Följande läsfixare vi tog hjälp av var konstnären som målar upp inre bilder.
När den här fixaren dök upp läste vi berättelsen om Kajsa Kavat. Vi målade upp bilder i fantasin om huset, staden, mormor, polkagrisarna och dockan. Men vi nöjde oss inte bara med att måla i fantasin, utan vi ville även måla på riktigt. Sagt och gjort tog vi på oss konstnärsbaskern och med penseln i högsta hugg målade vi upp färggranna, härliga bilder. Eleverna jobbade mycket koncentrerat med uppgiften och även om jag gärna hade läst en stund enskilt med varje elev fick det vänta. När någon arbetar så flitigt vill man inte störa 🙂
Mer information om läsfixarna hittar ni här: https://www.enlasandeklass.se