Ledande material som keyboard/innovationskontroller-projekt

15 dec, 2015

Nu har klassernas projekt med MakeyMakey kommit till ett slut – vad är detta? Jo, tänk dig att du tar datorns keyboard, kopplar det till ett kretskort, och sedan kopplar det vidare till ledande material (t.ex frukter, vatten, metall) för att kontrollera keyboarden på din dator (med andra ord kontrollerar du datorn). Så genom att koppla ihop en funktion med t.ex. en apelsin, så kan datorn kontrolleras när man rör apelsinen. Intressant, eller hur?

Årskurs 5-8 har arbetat i tre veckor på deras MakeyMakey-projekt, för att lära sig om ledande material och input, med målet att vara så uppfinningsrika som möjligt. Gissa om lektionssalarna har varit fyllda med allt från fruktskal till metallpinnar.. Vissa grupper har gjort performance och skapat levande musikinstrument genom att skicka signaler mellan sina kroppar, några har kontrollerat Super Mario genom att spela på fyra gitarrer, några har styrt en digital häst genom aluminiumplattor + barfota fötter på golvet, några har aktiverat fotografering på sig själva när de tuggat i ett äpple – som sagt, uppfinningsrikedomen är super!

teknik3

teknik2

teknik1

teknik4

Nästa vecka ska vissa klasser få påbörja att bygga robotar (!). Dessa robotar ska eleverna i åk 5-8 sedan lära sig att programmera, samt kontrollera dem genom MakeyMakey, och sedan – ha en robot-turnering där alla robotar ska få kämpa mot varandra i en ring, och få den andra roboten på fall/putta in den i en vägg. Detta kommer att bli hur roligt som helst!