Senaste veckorna har jag introducerat eleverna i högstadiet till begreppet variabler, vilket har varit en minst sagt intressant resa. Att komma underfund att X kan innehålla vad som helst visade sig vara en utmaning som vi övade på mycket. Det kommer med programmering bli mycket mer uppenbart.
Åk 5 arbetar just nu med att programmera gravitation i Scratch. Jättespännande och klurigt. Vi använder if och else-satser i pussel/lego/block-format för att förstå vad som händer. De har fått sina karaktärer att hoppa upp när en knapp trycks ned, och ska på onsdag imorgon få karaktärerna att falla ner.
Åk 6 ritar just nu sina karaktärer i Scratch, som de ska bli färdiga med tills imorgon. Då ska deras gravitationsresa påbörjas.
Åk 7 har fram tills nu haft en hel del teori och mycket diskussion kring etik i sociala medier, mobbning och genuskunskap. De har precis installerat Game Maker, där de ska få sina karaktärer att röra på sig vänster, höger, upp och ned (nästa vecka: konvertera drag’n’drop-funktioner till faktiskt kod)
Åk 8 har senaste veckan haft i uppgift att skriva olika uppfinningar som haft stor betydelse för samhället och funderat kring hur samhället skulle sett ut om de inte haft dessa uppfinningar.
Elevens val 7 och 8: Här kommer det roligaste denna veckan – frustrationen har kommit på intåg! Som jag längtat! De har under lektionen fått utmana sig själva och felsöka, samt hitta koder på Internet. Eftersom man inte lär sig något alls genom att få allt serverat, så utmanar jag eleverna att våga söka efter information, även om det verkar helt galet. Inget kan gå fel!
Händelseförloppet efter att jag bad eleverna söka information:
1-5 minuter: Eleverna skriker JAG KAN INTE, jag svarar med att jag hjälper dem efter en viss tidpunkt.
5-8 minuter: Eleverna sätter sig parvis och börjar prata, söka information på Google och Youtube, klassrummet får ett nytt fokus och blir väldigt tyst.
8-10 minuter: Eleverna utbrister ”aha” och testar att skriva i koder.
Givetvis funkade inte alla koder som skrevs, och majoriteten av försöken blev konstiga, MEN, de försökte! Efter ett läsår med programmering kommer de bli så vana med att felsöka information att det kommer flytande till dem. Vi behöver inte vara rädda för datorerna, det värsta som kan hända är att allt raderas, men då ska det mycket till. Men det är ok att göra fel, det är då vi lär oss. 🙂